Wywiad o „Fit Paws” z Piotrem Awenckim z C.E.K ZUZIK

Zapraszamy na wywiad z Piotrem Awenckim z Centrum Edukacji Kynologicznej Zuzik, dotyczący coraz bardziej popularnego w Polsce „psiego fitnessu”.
Od czego zacząć, czego unikać, ile powinny trwać ćwiczenia oraz czy każdy pies może je wykonywać- o to między innymi zapytaliśmy trenera, który niedawno ukończył kurs rehabilitacji i fizjoterapii zwierząt domowych.

fit paws zuzik fit paws zuzik1. Na czym polegają zajęcia, których motywem przewodnim jest „Fit Paws”?

Zajęcia fitness dog polegają na wykorzystaniu ćwiczeń rehabilitacyjnych dla psów, by zapobiegać kontuzjom.
Do treningu wykorzystujemy różnego rodzaju piłki (fitness i rehabilitacyjne), równoważnie, pochylnie i inne „zabawki”.

2. Jakie korzyści dla naszego psa mogą płynąć z takich ćwiczeń?

Długo by wymieniać korzyści z treningów fitness dla psów.
Poprawa kondycji, zapobieganie ryzyku kontuzji zarówno w sporcie, jak i na co dzień. Zwiększenie świadomości ciała psa,rozbudowanie mięśni głębokich. Wspomagają odchudzanie psa.
Kolejną niewątpliwą zaletą jest nauka kontrolowania stresu. Największą korzyścią jest radość psa, jaką dają wspólne treningi oparte na wysiłku fizycznym i umysłowym

fit paws zuzik fit paws zuzik

3. Czy są jakieś przeciwwskazania do tego typu treningów?

Ponieważ większość z ćwiczeń jest wykorzystywana do rehabilitacji psów po urazach, udział w treningach mogą brać w zasadzie wszystkie psy.
Jednak przed rozpoczęciem treningów, warto udać się do lekarza weterynarii, by obejrzał czworonoga i stwierdził, czy nie ma przeciwwskazań.

4. Jak powinna wyglądać rozgrzewka, przed rozpoczęciem pracy na piłkach?

Jak przed każdym treningiem i te zajęcia wymagają rozgrzewki.
Powinna zawierać ona elementy rozciągające oraz pobudzające mięśnie głębokie. Ważne, by porządnie rozruszać kark, obręcz barkową i kręgosłup.
Najlepiej wykorzystać do tego celu kilka sztuczek i podstawowych komend.

fit paws zuzik fit paws zuzik

5. Ile powinien trwać taki trening i jak często go wykonywać?

Trening obejmuje kilka elementów. Rozgrzewkę, trening właściwy, rozciąganie na koniec oraz rozchodzenie psa po zajęciach.
Długość poszczególnych elementów zależy od danego psa, ale najczęściej całość zajmuje około godziny.

Częstotliwość treningów zależy od oczekiwań i potrzeb.
Rekreacyjnie ćwiczy się zazwyczaj 1-2 w tygodniu. By rozbudować muskulaturę najlepiej trenować 2-3 razy w tygodniu.

Inną strawą jest rehabilitacja. Zazwyczaj ćwiczymy wtedy codziennie w krótkich sesjach.

6. Na co należy zwrócić uwagę przed spróbowaniem swoich sił w Fit Paws?

Zajęcia fitness dla psów wymagają od zwierzęcia sporego wysiłku fizycznego i przełamania oporów psychicznych.
Dlatego najlepiej rozpocząć zajęcia pod okiem doświadczonego instruktora. Czasem same dobre chęci nie wystarczą i można zrobić więcej złego, niż uzyskać korzyści. Wbrew pozorom, to wymagające ćwiczenia, a kontuzja jest najczęściej wynikiem wielu drobnych urazów.
Ja zacząłem ćwiczyć ze swoimi psami mając dużą wiedzę o ćwiczeniach fizycznych (uprawiam sporty siłowe od ponad 20 lat oraz dodatkowo ukończyłem kurs rehabilitacji i fizjoterapii zwierząt domowych).
Dlatego warto zwrócić uwagę na uprawnienia osoby prowadzącej zajęcia.

fit paws zuzik fit paws zuzik
7. Krótka porada dla początkujących- od czego zacząć i w jaki sprzęt się wyposażyć dla psa, który dotychczas nie zetknął się z tego typu ćwiczeniami?

Zacząć trzeba od wyznaczenia celów treningowych, nauki psa (oraz siebie) wykonywania ćwiczeń.
Nieumiejętnie prowadzony trening może być przyczyną kontuzji.

Na początek może wystarczyć „orzeszek” lub „fasolka”.
Jednak, by urozmaicać odpowiednio trening, potrzeba nam kilka rodzajów piłek, równoważni, „beretów”, grzybków”.
Dużo zależy także od tego, na czym chcemy się skupić.


8. Czy podobnie jak w fitnessie ludzkim na koniec warto wykonywać ćwiczenia rozciągające? Jakie ćwiczenia mogą to być dla psów?

Ćwiczenia rozciągające należy wykonywać przed i po zajęciach(również u ludzi!).
Ja do tego celu wykorzystuję kilka podstawowych sztuczek. Dzięki temu zakres ruchu jest naturalny i minimalizuje się ryzyko kontuzji.
Mechaniczne rozciąganie może doprowadzić do urazów, dlatego stanowczo je odradzam.

Za wywiad dziękujemy Piotrowi Awenckiemu z C.E.K Zuzik i zapraszamy na zajęcia! 🙂

Poniżej filmik uchwycony podczas treningu Rally-O Team: